marți, 17 aprilie 2012

Explicatii reabilitare termica

Proprietarii care nu vor reabilitare termică pot fi daţi în judecată

data: 16.08.2011,

• Pentru începerea lucrărilor este necesară o hotărîre a majorităţii proprietarilor din bloc, care vor plăti şi partea celor care nu doresc izolare termică
• Ulterior, asociaţia se poate îndrepta în instanţă pentru recuperarea datoriei de la răuvoitori

Reabilitarea termică a blocurilor rămîne una dintre problemele care interesează şi agită încă asociaţiile de proprietari. Teoretic, există în acest moment trei variante prin care se poate realiza finanţarea unei lucrări de anvelopare: programul guvernamental 50-30-20 (cifrele corespunzînd procentelor din valoarea lucrărilor, suportate de stat, primărie şi respectiv asociaţia de proprietari), contractarea unui credit subvenţionat de stat sau plata lucrărilor în regie proprie. În oricare dintre cazuri însă, calea legală a autorizării lucrării (care implică şi reducerea cu 50% a impozitului pe locuinţă pentru o perioadă de unul sau trei ani) este ca întregul imobil să fie reabilitat termic, şi nu doar cîteva apartamente sau o scară, aşa cum se practică la foarte multe asociaţii de proprietari.

87 de blocuri reabilitate termic prin programul guvernamental

Programul 50-30-20 a fost lansat în 2008 de guvernul Tăriceanu, însă în acel an niciun bloc din România nu a beneficiat de finanţare din partea guvernului. El a fost preluat de guvernul Boc, care a asigurat şi bani, astfel încît pe parcursul anilor 2009 şi 2010 au existat lucrări de reabilitare termică a blocurilor. Potrivit datelor oficiale, în 2009, la Braşov au fost reabilitate termic 51 de blocuri, la care s-au adăugat alte 36 finanţate în 2010 şi dintre care o parte au fost finalizate sau urmează să fie gata anul acesta. Fondurile acordate de guvern, prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei (acum, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului), în anul 2009, către Braşov, au fost în valoare de 12,813 milioane de lei, completate de municipalitatea braşoveană cu alte 7,689 milioane de lei. În 2010, guvernul a alocat 6,138 milioane de lei, iar primăria, alte 3,683 milioane de lei. În anul 2011, pînă la acest moment, nu au fost alocaţi bani pentru programul 50-30-20. MDRT a obţinut însă o de la Comisia Europeană o realocare a fondurilor europene neconsumate prin programele de finanţare în desfăşurare şi are intenţia de a asigura finanţarea reabilitării termice a blocurilor din aceste fonduri, care vor fi probabil alocate în această toamnă. Potrivit purtătorului de cuvînt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea, există în acest moment peste 500 de solicitări din partea asociaţiilor de proprietari pentru accesarea programului 50-30-20, iar depunerea de cereri continuă. În afară de blocurile care au primit deja finanţare, primăria a întocmit, iar Consiliul Local a aprobat, documentaţia tehnică (studii de fezabilitate şi proiect tehnic) pentru alte 45 de blocuri care n-au mai beneficiat de finanţare. Aceste proiecte le sînt puse gratuit la dispoziţie asociaţiilor de proprietari, în cazul în care doresc să realizeze lucrarea pe cont propriu.

Credite subvenţionate pentru proprietarii interesaţi

Actul normativ care oferă posibilitatea finanţării reabilitării termice prin credite subvenţionate este OUG 69/30 iunie 2010, actualizată. Faţă de programul 50-30-20, programul poate fi accesat şi de către proprietari de locuinţe multi sau unifamiliale (case). Cheltuielile eligibile sînt cele pentru reabilitarea termică a anvelopei clădirii şi a instalaţiilor aferente, repararea sau înlocuirea/achiziţionarea cu montaj a centralei termice de bloc/scară, respectiv a centralei termice aferente locuinţei unifamiliale, precum şi a instalaţiilor aferente acesteia, precum şi introducerea unor sisteme alternative pentru asigurarea parţială sau totală a energiei pentru prepararea apei calde de consum, iluminat şi/sau încălzire. Printr-o modificare apărută din 11 iunie 2011, lucrările au fost extinse şi la repararea şi/sau închiderea balcoanelor/logiilor blocurilor de locuinţe, în condiţiile respectării reglementărilor tehnice în vigoare privind asigurarea ventilării naturale a încăperilor. În cazul asociaţiilor de proprietari, decizia trebuie luată cu votul a 90% din membrii acesteia. Asociaţia de proprietari este eligibilă în condiţiile în care atît asociaţia, cît şi fiecare membru al său nu înregistrează mai mult de două rate scadente şi neachitate la plata cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari în ultimele trei luni calendaristice anterioare evaluării eligibilităţii de către finanţator. Beneficiarul trebuie să respecte, de asemenea, condiţiile din normele de creditare ale băncii căreia i se adresează. Lucrările de intervenţie vor fi finanţate din sursele proprii ale beneficiarilor, în cuantum de minimum 10% din valoarea de execuţie, şi din credite bancare, în lei, cu garanţie guvernamentală şi cu dobîndă subvenţionată. Creditele sînt garantate integral prin Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) în numele şi în contul statului. Valoarea creditului nu poate depăşi 90% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie. Pe lîngă cei 10% din valoarea lucrărilor, proprietarii mai trebuie să suporte din fonduri proprii expertiza tehnică, certificatul de performanţă energetică şi auditul energetic ale clădirii existente, documentaţia pentru autorizarea lucrărilor de intervenţie, şi, după caz, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie, precum şi certificatul de performanţă energetică a clădirii reabilitate termic. În cazul lucărilor făcute în regie proprie, proprietarii din cadrul asociaţiei plătesc integral lucrările şi costul documentaţiei tehnice necesare şi lucrării de reabilitare.

Proprietarii care nu vor pot fi acţionaţi în judecată

Pentru ca lucrarea să fie făcută şi recunoscută legal, primul pas este luarea unei decizii în cadrul Adunării Generale a asociaţiei de proprietari.
Potrivit purtătorului de cuvînt al primăriei, dacă nu se accesează varianta creditelor subvenţionate, unde este necesar ca 90% dintre proprietari să-şi dea acordul pentru începerea demersurilor şi să-şi asume plata, în restul cazurilor este de ajuns ca doar 50% plus 1 dintre proprietari să fie de acord. Partea de finanţare a celor care nu doresc izolarea termică poate fi suportată de asociaţie, urmînd ca recuperarea banilor să se facă în instanţă.
Odată luată hotărîrea în adunarea generală, persoana care reprezintă asociaţia trebuie să depună solicitarea pentru emiterea Certificatului de urbanism (CU), în vederea obţinerii autorizaţiei de construire. După depunerea cererii, în cazul programului 50-30-20, primăria este cea care se ocupă de obţinerea tuturor autorizaţiilor şi avizelor. În celelalte două cazuri, sarcina completării dosarului revine asociaţiei, însă poate fi delegată şi firmei alese să facă lucrările, dacă se încheie un contract în acest sens. „Actele necesare completării dosarului sînt precizate în CU, iar pentru informaţii suplimentare, cetăţenii interesaţi se pot adresa Biroului relaţii cu asociaţiile de proprietari“, a precizat Sorin Toarcea.

Autorizarea se face doar pentru un imobil întreg

Ulterior obţinerii autorizaţiei de construire şi încheierii contractului cu firma de construcţii, se anunţă începerea lucrărilor. „Este foarte important de precizat că primăria Braşov nu are firme agreate pentru a face lucrări de izolare termică. Se recomandă însă ca firma aleasă să ofere garanţie pentru lucrare“, explică purtătorul de cuvînt al Primăriei. Potrivit oficialului primăriei, autorizaţia nu poate fi obţinută decît pentru o clădire întreagă, unitar. Asta înseamnă că un bloc trebuie izolat în întregime, şi nu doar pe bucăţi de faţadă sau pe scări.
„Orice lucrare realizată parţial nu este autorizată, nu atrage beneficii de tipul reducerii impozitului pe locuinţă şi poate duce la amenzi substanţiale pentru cei care au realizat-o“, a avertizat oficialul primăriei. Dacă într-un imobil există mai multe asociaţii de proprietari (de exemplu, în situaţia în care fiecare scară are propria asociaţie), hotărîrea privind realizarea izolării termic trebuie luată de fiecare asociaţie în parte, iar cererea pentru obţinerea certificatului de urbanism trebuie depusă tot de către fiecare asociaţie. Pe de altă parte însă, există multe situaţii în care proprietari de apartamente sau scări întregi şi-au realizat izolarea termică. În astfel de cazuri, singura soluţie pentru autorizarea lucrărilor este obţinerea autorizaţiei pentru întreg imobilul şi realizarea izolării pe întreg imobilul. Depinde doar de firma de construcţii dacă va accepta continuarea lucrării sau va dezafecta izolaţia anterioară pentru a realiza lucrarea din nou, unitar, pentru întreg blocul.

Scutire la impozit cu 50%

În vederea stimulării realizării lucrărilor de reabilitare şi modernizare termică şi estetică a clădirilor, Consiliul Local a aprobat o hotărîre care reduce cu 50% impozitul pe clădiri. Reducerea se aplică pe o perioadă de trei ani pentru contribuabilii persoane fizice care au efectuat lucrări de reabilitare termică din resurse financiare proprii şi pe o perioadă de un an, dacă lucrarea a fost executată prin programul 50-30-20. În plus, trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: imobilul pentru care se solicită facilitatea fiscală să fie utilizat ca locuinţă de domiciliu; contribuabilii, persoane fizice, proprietari ai imobilelor respective, să nu aibă obligaţii datorate şi neachitate la bugetul local, cu excepţia celor aflate în litigiu, şi lucrările de reabilitare şi modernizare termică a clădirilor să fie executate în baza autorizaţiei de construire eliberată în condiţiile legii. Pentru reducere, trebuie depusă o cerere, iar facilitatea se aplică din prima zi a lunii următoare celei în care depune cererea însoţită de documentaţia aferentă. Documentaţia include şi procesul verbal de recepţie a lucrărilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu