duminică, 29 ianuarie 2012

ANUNT ADUNARE GENERALA 2012

A N U N T
PE DATA DE 11.02.2012, ORA 10.00, VA AVEA LOC SEDINTA ADUNARII GENERALE A ASOCIATIEI DE PROPRIETARI BLOCUL 20 B1.
ORDINEA DE ZI :
1. Prezentarea Darii de seama asupra activitatii Comitetului Executiv pe anul 2011;
2. Prezentarea Raportului Comisiei de cenzori pe anul 2011 cu propunerea de descarcare de gestiune a comitetului si a administratorului;
3. Prezentarea Planului de reparatii pe anul 2012;
4. Prezentarea Bugetului de venituri si cheltuieli al asociatiei pe anul 2012;
5. Descarcarea de gestiune a Comitetului si a administratorului pe anul 2011;
6. Aprobarea deciziilor luate de Comitetul Executiv pe anul 2011.

IN CAZUL IN CARE NU SE INTRUNESTE CVORUMUL, SEDINTA SE VA TINE PE DATA DE 16.02.2012, ORA 10.00.
COMITETUL EXECUTIV

DECIZIA NR 1 din 28.01. 2012 stabilire data sedinta

DECIZIE nr. 1 /28.01.2012
Avand in vedere prevederile art. 27 si 30 din Legea 230/ 2007 se aproba urmatoarea ordine de zi :
1. Stabilirea datei sedintei pentru descarcarea de gestiune pe anul 2011;
=Avand in vedere prevederile legale in vigoare convocarea sedintei va fi pe data de 11.02.2011 , ora 10 si in cazul in care nu va fi intrunit cvorumul, sedinta va fi reconvocata pentru data de 16.02.2012, ora 10.
2. Aprobarea Planului de reparatii pentru anul 2012;
= Planul de reparatii este cel prezentat si anexat, intocmit de presedintele comitetului, la propunerea administrastorului blocului, cat si a unor proprietari ;
3. Aprobarea Bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul fiscal 2012;
=Bugetul de venituri si chetuieli este cel prezentat si anexat;
4. Prezentrarea proprietarilor propunerea de reabilitare termica a blocului, pentru cele doua variante(cu plata a 20% din valoarea totala si gratuit, in cazul in care si in sectorul 3 se va aproba de Consiliul Local);
=Se va intocmi un proces verbal separat cu privire la propunerea Comitetului Executiv referitor la reabilitarea termica a blocului, proces verbal in baza caruia vor fi demarate demersurile in conformitate cu OUG 69/2010; hotararea se va lua pe Tabel nominal , cu votul a 90% din numarul membrilor asociatiei de proprietari, conform art. 5 din OUG 69/2010 modificata;
La sedinta au fost invitati si membrii comisiei de cenzori si administratorul.
Ordinea de zi prezentata mai sus a fost aprobata de Comitetul Executiv.

COMITETUL EXECUTIV

Informatii reabilitare termica 1

Proprietarii care nu vor reabilitare termică pot fi daţi în judecată

data: 16.08.2011,

• Pentru începerea lucrărilor este necesară o hotărîre a majorităţii proprietarilor din bloc, care vor plăti şi partea celor care nu doresc izolare termică
• Ulterior, asociaţia se poate îndrepta în instanţă pentru recuperarea datoriei de la răuvoitori

Reabilitarea termică a blocurilor rămîne una dintre problemele care interesează şi agită încă asociaţiile de proprietari. Teoretic, există în acest moment trei variante prin care se poate realiza finanţarea unei lucrări de anvelopare: programul guvernamental 50-30-20 (cifrele corespunzînd procentelor din valoarea lucrărilor, suportate de stat, primărie şi respectiv asociaţia de proprietari), contractarea unui credit subvenţionat de stat sau plata lucrărilor în regie proprie. În oricare dintre cazuri însă, calea legală a autorizării lucrării (care implică şi reducerea cu 50% a impozitului pe locuinţă pentru o perioadă de unul sau trei ani) este ca întregul imobil să fie reabilitat termic, şi nu doar cîteva apartamente sau o scară, aşa cum se practică la foarte multe asociaţii de proprietari.

87 de blocuri reabilitate termic prin programul guvernamental

Programul 50-30-20 a fost lansat în 2008 de guvernul Tăriceanu, însă în acel an niciun bloc din România nu a beneficiat de finanţare din partea guvernului. El a fost preluat de guvernul Boc, care a asigurat şi bani, astfel încît pe parcursul anilor 2009 şi 2010 au existat lucrări de reabilitare termică a blocurilor. Potrivit datelor oficiale, în 2009, la Braşov au fost reabilitate termic 51 de blocuri, la care s-au adăugat alte 36 finanţate în 2010 şi dintre care o parte au fost finalizate sau urmează să fie gata anul acesta. Fondurile acordate de guvern, prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei (acum, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului), în anul 2009, către Braşov, au fost în valoare de 12,813 milioane de lei, completate de municipalitatea braşoveană cu alte 7,689 milioane de lei. În 2010, guvernul a alocat 6,138 milioane de lei, iar primăria, alte 3,683 milioane de lei. În anul 2011, pînă la acest moment, nu au fost alocaţi bani pentru programul 50-30-20. MDRT a obţinut însă o de la Comisia Europeană o realocare a fondurilor europene neconsumate prin programele de finanţare în desfăşurare şi are intenţia de a asigura finanţarea reabilitării termice a blocurilor din aceste fonduri, care vor fi probabil alocate în această toamnă. Potrivit purtătorului de cuvînt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea, există în acest moment peste 500 de solicitări din partea asociaţiilor de proprietari pentru accesarea programului 50-30-20, iar depunerea de cereri continuă. În afară de blocurile care au primit deja finanţare, primăria a întocmit, iar Consiliul Local a aprobat, documentaţia tehnică (studii de fezabilitate şi proiect tehnic) pentru alte 45 de blocuri care n-au mai beneficiat de finanţare. Aceste proiecte le sînt puse gratuit la dispoziţie asociaţiilor de proprietari, în cazul în care doresc să realizeze lucrarea pe cont propriu.

Credite subvenţionate pentru proprietarii interesaţi

Actul normativ care oferă posibilitatea finanţării reabilitării termice prin credite subvenţionate este OUG 69/30 iunie 2010, actualizată. Faţă de programul 50-30-20, programul poate fi accesat şi de către proprietari de locuinţe multi sau unifamiliale (case). Cheltuielile eligibile sînt cele pentru reabilitarea termică a anvelopei clădirii şi a instalaţiilor aferente, repararea sau înlocuirea/achiziţionarea cu montaj a centralei termice de bloc/scară, respectiv a centralei termice aferente locuinţei unifamiliale, precum şi a instalaţiilor aferente acesteia, precum şi introducerea unor sisteme alternative pentru asigurarea parţială sau totală a energiei pentru prepararea apei calde de consum, iluminat şi/sau încălzire. Printr-o modificare apărută din 11 iunie 2011, lucrările au fost extinse şi la repararea şi/sau închiderea balcoanelor/logiilor blocurilor de locuinţe, în condiţiile respectării reglementărilor tehnice în vigoare privind asigurarea ventilării naturale a încăperilor. În cazul asociaţiilor de proprietari, decizia trebuie luată cu votul a 90% din membrii acesteia. Asociaţia de proprietari este eligibilă în condiţiile în care atît asociaţia, cît şi fiecare membru al său nu înregistrează mai mult de două rate scadente şi neachitate la plata cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari în ultimele trei luni calendaristice anterioare evaluării eligibilităţii de către finanţator. Beneficiarul trebuie să respecte, de asemenea, condiţiile din normele de creditare ale băncii căreia i se adresează. Lucrările de intervenţie vor fi finanţate din sursele proprii ale beneficiarilor, în cuantum de minimum 10% din valoarea de execuţie, şi din credite bancare, în lei, cu garanţie guvernamentală şi cu dobîndă subvenţionată. Creditele sînt garantate integral prin Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) în numele şi în contul statului. Valoarea creditului nu poate depăşi 90% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie. Pe lîngă cei 10% din valoarea lucrărilor, proprietarii mai trebuie să suporte din fonduri proprii expertiza tehnică, certificatul de performanţă energetică şi auditul energetic ale clădirii existente, documentaţia pentru autorizarea lucrărilor de intervenţie, şi, după caz, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie, precum şi certificatul de performanţă energetică a clădirii reabilitate termic. În cazul lucărilor făcute în regie proprie, proprietarii din cadrul asociaţiei plătesc integral lucrările şi costul documentaţiei tehnice necesare şi lucrării de reabilitare.

Proprietarii care nu vor pot fi acţionaţi în judecată

Pentru ca lucrarea să fie făcută şi recunoscută legal, primul pas este luarea unei decizii în cadrul Adunării Generale a asociaţiei de proprietari.
Potrivit purtătorului de cuvînt al primăriei, dacă nu se accesează varianta creditelor subvenţionate, unde este necesar ca 90% dintre proprietari să-şi dea acordul pentru începerea demersurilor şi să-şi asume plata, în restul cazurilor este de ajuns ca doar 50% plus 1 dintre proprietari să fie de acord. Partea de finanţare a celor care nu doresc izolarea termică poate fi suportată de asociaţie, urmînd ca recuperarea banilor să se facă în instanţă.
Odată luată hotărîrea în adunarea generală, persoana care reprezintă asociaţia trebuie să depună solicitarea pentru emiterea Certificatului de urbanism (CU), în vederea obţinerii autorizaţiei de construire. După depunerea cererii, în cazul programului 50-30-20, primăria este cea care se ocupă de obţinerea tuturor autorizaţiilor şi avizelor. În celelalte două cazuri, sarcina completării dosarului revine asociaţiei, însă poate fi delegată şi firmei alese să facă lucrările, dacă se încheie un contract în acest sens. „Actele necesare completării dosarului sînt precizate în CU, iar pentru informaţii suplimentare, cetăţenii interesaţi se pot adresa Biroului relaţii cu asociaţiile de proprietari“, a precizat Sorin Toarcea.

Autorizarea se face doar pentru un imobil întreg

Ulterior obţinerii autorizaţiei de construire şi încheierii contractului cu firma de construcţii, se anunţă începerea lucrărilor. „Este foarte important de precizat că primăria Braşov nu are firme agreate pentru a face lucrări de izolare termică. Se recomandă însă ca firma aleasă să ofere garanţie pentru lucrare“, explică purtătorul de cuvînt al Primăriei. Potrivit oficialului primăriei, autorizaţia nu poate fi obţinută decît pentru o clădire întreagă, unitar. Asta înseamnă că un bloc trebuie izolat în întregime, şi nu doar pe bucăţi de faţadă sau pe scări.
„Orice lucrare realizată parţial nu este autorizată, nu atrage beneficii de tipul reducerii impozitului pe locuinţă şi poate duce la amenzi substanţiale pentru cei care au realizat-o“, a avertizat oficialul primăriei. Dacă într-un imobil există mai multe asociaţii de proprietari (de exemplu, în situaţia în care fiecare scară are propria asociaţie), hotărîrea privind realizarea izolării termic trebuie luată de fiecare asociaţie în parte, iar cererea pentru obţinerea certificatului de urbanism trebuie depusă tot de către fiecare asociaţie. Pe de altă parte însă, există multe situaţii în care proprietari de apartamente sau scări întregi şi-au realizat izolarea termică. În astfel de cazuri, singura soluţie pentru autorizarea lucrărilor este obţinerea autorizaţiei pentru întreg imobilul şi realizarea izolării pe întreg imobilul. Depinde doar de firma de construcţii dacă va accepta continuarea lucrării sau va dezafecta izolaţia anterioară pentru a realiza lucrarea din nou, unitar, pentru întreg blocul.

Scutire la impozit cu 50%

În vederea stimulării realizării lucrărilor de reabilitare şi modernizare termică şi estetică a clădirilor, Consiliul Local a aprobat o hotărîre care reduce cu 50% impozitul pe clădiri. Reducerea se aplică pe o perioadă de trei ani pentru contribuabilii persoane fizice care au efectuat lucrări de reabilitare termică din resurse financiare proprii şi pe o perioadă de un an, dacă lucrarea a fost executată prin programul 50-30-20. În plus, trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: imobilul pentru care se solicită facilitatea fiscală să fie utilizat ca locuinţă de domiciliu; contribuabilii, persoane fizice, proprietari ai imobilelor respective, să nu aibă obligaţii datorate şi neachitate la bugetul local, cu excepţia celor aflate în litigiu, şi lucrările de reabilitare şi modernizare termică a clădirilor să fie executate în baza autorizaţiei de construire eliberată în condiţiile legii. Pentru reducere, trebuie depusă o cerere, iar facilitatea se aplică din prima zi a lunii următoare celei în care depune cererea însoţită de documentaţia aferentă. Documentaţia include şi procesul verbal de recepţie a lucrărilor.

Preturi pentru reabilitare termica 1

Cristian Paul Stamatiade,
director in Directia Generala Tehnica in Constructii din Ministerul Dezvoltarii, a explicat tuturor cum isi pot reabilita termic blocurile gratis.
Cristian Stamatiade a precizat care sunt pasii ce trebuie parcursi pentru ca cetatenii sa beneficieze de aceste fonduri, de la actele ce trebuie adunate la dosar, la autoritatea unde acestea trebuie depuse.
Si, mai ales, de ce este importanta reabilitarea termica a blocurilor.
Sinteza discutiei:
- scopul reabilitarii este eliminarea pierderilor de caldura spre exterior
- administratorul sau presedintele asociatiei de locatari trebuie sa explice beneficiile reabilitarii termice
- daca exista locatari care nu isi doresc reabilitarea, situatia va fi analizata de primarie
- cei care si-au facut deja reabilitarea nu vor primi niciun ban
- reabilitarea termica este estimata, in medie, la 3.500 de euro pentru un apartament
- firmele care efectueaza reabilitarea termica trebuie sa ofere o garantie de 3 ani
- pot fi reabilitate si blocurile care au spatii comerciale la parter
- in programul de reabilitare termica pot intra blocurile construite intre anii 1950 – 1990
- reabilitarea termica nu presupune ipotecarea vreunei locuinte
- daca in bloc exista cazuri sociale, primaria ar putea suporta pretul reabilitarii termice
- la licitatiile pentru lucrarile de reabilitare termica pot participa firme din toata tara
- mansardarea imobilelor nu influenteaza in niciun fel procesul de reabilitare termica
- locatarii din blocurile reabilitate termic nu sunt scutiti de la plata impozitului
- preturile pe metru patrat al reabilitarii termice sunt urmatoarele: peretii exteriori – 40 de euro, terasele – 50 de euro, geamurile – 150 de euro

Ordonanţă de urgenţă nr. 69 din 2010 actualizata in 2011

Ordonanţă de urgenţă nr. 69
din 30/06/2010
privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală

________________________________________
___________
Text actualizat la data de 11.06.2011. Actul include modificările din următoarele acte:
- Legea nr. 76/2011 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 403 din 08/06/2011.


___________
Pus în aplicare prin:
- Norma publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 537 din 02/08/2010.


Situaţia extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, constă în necesitatea reducerii consumului de energie în locuinţe, în condiţiile asigurării şi menţinerii condiţiilor de climat interior în cadrul acestora, prin promovarea de măsuri incluse în Planul naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice,
având în vedere faptul că Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului prevede planuri naţionale de eficienţă energetică la utilizatorii finali, precum şi măsuri instituţionale şi legislative pentru realizarea acestora,
luând în considerare prevederile Directivei 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind performanţa energetică a clădirilor, pentru aplicarea unor măsuri financiare în sprijinul reducerii consumurilor energetice şi a creşterii numărului de clădiri cu consum redus de energie din sursele clasice,
în scopul reducerii consumului de energie în clădirile de locuit, ca măsură de protecţie socială a populaţiei prin reducerea cheltuielilor cu întreţinerea locuinţelor ca urmare a eliminării subvenţiei la energia termică şi a creşterii preţului combustibilului utilizat pentru încălzire şi prepararea apei calde de consum,
având în vedere necesitatea diminuării efectelor schimbărilor climatice, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, a creşterii independenţei energetice, prin reducerea consumului de combustibil utilizat la prepararea agentului termic pentru încălzire şi a apei calde de consum, precum şi a ameliorării aspectului urbanistic al localităţilor,
ţinând cont de faptul că prin adoptarea de urgenţă a prezentului act normativ se vor realiza susţinerea creşterii economice şi contracararea efectelor negative pe care criza financiară internaţională actuală le poate avea asupra sectorului energetic şi al construcţiilor, inclusiv prin utilizarea resurselor energetice naţionale,
în considerarea faptului că executarea lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit vizează susţinerea operatorilor economici din domeniul construcţiilor, al instalaţiilor pentru construcţii, precum şi crearea de noi locuri de muncă,
neadoptarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ conduce la grevarea în continuare a bugetului statului cu cheltuieli de tipul celor efectuate în temeiul unor programe naţionale privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe în cazul blocurilor de locuinţe ale căror asociaţii de proprietari pot susţine financiar executarea lucrărilor de reabilitare termică,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,


Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.


CAPITOLUL I
Dispoziţii generale


Art. 1. - Reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe şi a clădirilor tip locuinţe unifamiliale, denumite în continuare clădiri de locuit, constituie acţiune de interes public în scopul reducerii consumurilor energetice la consumatorii finali, cu efect direct în reducerea costurilor cu încălzirea şi prepararea apei calde de consum şi indirect în reducerea consumului de combustibil convenţional şi a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Art. 2. - (1) Scopul prezentei ordonanţe de urgenţă este facilitarea accesului asociaţiilor de proprietari - persoane juridice fără scop patrimonial - şi a proprietarilor locuinţelor unifamiliale - persoane fizice, denumiţi în continuare beneficiari, la contractarea de credite bancare acordate de instituţii de credit, denumite în continuare finanţatori, cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată pentru executarea lucrărilor de intervenţie privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile beneficiarilor clădirilor de locuit construite şi recepţionate până la sfârşitul anului 2000.
Art. 3. - Lucrările de intervenţie privind reabilitarea termică care pot fi finanţate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă cuprind:
a) reabilitarea termică a anvelopei clădirii şi a instalaţiilor aferente;
a1) repararea şi/sau închiderea, după caz, a balcoanelor/logiilor blocurilor de locuinţe, în condiţiile respectării reglementărilor tehnice în vigoare privind asigurarea ventilării naturale a încăperilor;
___________
Litera a1) a fost introdusă prin punctul 1. din Legea nr. 76/2011 începând cu 11.06.2011.


b) repararea, după caz, înlocuirea/achiziţionarea cu montaj a centralei termice de bloc/scară, respectiv a centralei termice aferente locuinţei unifamiliale, precum şi a instalaţiilor aferente acesteia;
c) introducerea, după caz, a unor sisteme alternative pentru asigurarea parţială/totală a energiei pentru apă caldă de consum, iluminat şi/sau încălzire.
Art. 4. - Reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare şi dobândă subvenţionată cuprinde următoarele etape:
a) expertizarea tehnică, certificarea energetică şi auditul energetic al clădirii existente şi proiectarea lucrărilor de intervenţie;
b) executarea lucrărilor de intervenţie;
c) recepţia şi certificarea energetică a clădirii la terminarea lucrărilor;
d) recepţia finală, la expirarea perioadei garanţiei de bună execuţie a lucrărilor.
Art. 5. - (1) Decizia de reabilitare termică a clădirilor de locuit în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se ia de către beneficiar.
(2) În cazul asociaţiei de proprietari, hotărârea pentru executarea lucrărilor de reabilitare termică şi de contractare a unui împrumut bancar în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se va lua cu votul a minimum 90% din membrii asociaţiei de proprietari. Hotărârea adunării generale a asociaţiei de proprietari se va aduce la cunoştinţa tuturor proprietarilor din condominiu, inclusiv a celor care nu sunt membri ai asociaţiei de proprietari, prin afişare la avizierul asociaţiei, în termen de 5 zile de la data când a fost adoptată.
Art. 6. - (1) În situaţia în care executarea lucrărilor de intervenţie prevăzute la art. 3 se autorizează în condiţiile legii, certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire pentru executarea lucrărilor de intervenţie privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit se eliberează în regim de urgenţă, cu scutire de taxă, prin exceptare de la prevederile legale în vigoare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 1 şi art. 6 alin. (4) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru executarea lucrărilor de intervenţie privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit, autorizaţia de construire se emite fără prezentarea titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţie, a extrasului de plan cadastral şi a extrasului de carte funciară de informare.
Art. 7. - Expertizarea tehnică, proiectarea şi verificarea proiectelor, executarea şi recepţia lucrărilor şi dirigenţia de şantier se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, iar certificarea şi auditul energetic se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, cu modificările ulterioare, a actelor subsecvente acestora, precum şi a reglementărilor tehnice în vigoare la data proiectării/executării lucrărilor de intervenţie.


CAPITOLUL II
Finanţarea şi garantarea


Art. 8. - Expertiza tehnică, certificatul de performanţă energetică şi auditul energetic ale clădirii existente, documentaţia pentru autorizarea lucrărilor de intervenţie, după caz, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie, precum şi certificatul de performanţă energetică a clădirii reabilitate termic se realizează, în condiţiile legii, prin grija beneficiarului şi se finanţează din sursele proprii ale acestuia.
Art. 9. - Executarea lucrărilor de intervenţie se finanţează astfel:
a) din sursele beneficiarilor şi/sau din alte surse, constituind contribuţia proprie a beneficiarilor şi reprezentând minimum 10% din valoarea totală a cheltuielilor prevăzută în devizul general;
b) din credite bancare, în lei, cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată, contractate de beneficiari şi garantate în procent de 100% de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului, reprezentând maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor prevăzută în devizul general.
___________
Art. 9. a fost modificat prin punctul 2. din Legea nr. 76/2011 începând cu 11.06.2011.


Art. 10. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 9, autorităţile administraţiei publice locale, la solicitarea asociaţiilor de proprietari, pot finanţa, din fondurile aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale şi/sau din alte surse legal constituite, în cuantum de maximum 30% din valoarea totală a cheltuielilor prevăzută în devizul general, următoarele:
a) executarea lucrărilor de intervenţie, în care poate fi inclus şi cuantumul de minimum 10% prevăzut la art. 9 lit. a);
b) elaborarea documentaţiilor prevăzute la art. 8.
___________
Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 3. din Legea nr. 76/2011 începând cu 11.06.2011.


(2) Criteriile de selecţie, cuantumul şi condiţiile de finanţare, în aplicarea prevederilor alin. (1), se stabilesc şi se aprobă prin hotărâre a consiliului local.
Art. 11. - Perioada de rambursare a creditelor bancare cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată este de maximum 5 ani.
Art. 12. - (1) Dobânda aferentă creditelor bancare cu garanţie guvernamentală acordate beneficiarilor se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
(2) Structura dobânzii, precum şi plafonul maxim al creditului cu garanţie guvernamentală, pe beneficiar, se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Orice alte costuri aferente creditului, precum şi penalităţile percepute de finanţator ca urmare a neplăţii ratelor la termenele scadente conform graficului de rambursare a creditului aprobat se suportă de către beneficiar.
Art. 13. - (1) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului în favoarea finanţatorilor care acordă credite beneficiarilor.
(2) Între Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea finanţării prin credite bancare cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată.
(3) Beneficiarul va garanta prin angajament asumat de către proprietarii locuinţelor unifamiliale sau ai celor din blocurile de locuinţe, în calitate de fidejusori, pentru recuperarea sumelor neplătite de beneficiar rezultate din executarea garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului.
(4) Asupra imobilelor incluse în programul prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă se notează în partea a III-a a cărţii funciare a imobilelor existenţa contractului de împrumut şi a convenţiei de fidejusiune.
(41) La încheierea contractelor de credit, beneficiarii proprietarii locuinţelor unifamiliale, persoane fizice, respectiv membrii asociaţiei de proprietari încheie convenţiile de fidejusiune în cadrul instituţiilor de credit.
___________
Alineatul (41) a fost introdus prin punctul 4. din Legea nr. 76/2011 începând cu 11.06.2011.


(42) Prin excepţie de la prevederile alin. (41), nu încheie convenţie/convenţii de fidejusiune membrul/membrii asociaţiilor de proprietari care finanţează, din venituri proprii, cota-parte ce îi/le revine din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie din devizul general.
___________
Alineatul (42) a fost introdus prin punctul 4. din Legea nr. 76/2011 începând cu 11.06.2011.


(5) La transmiterea dreptului de proprietate, dobânditorul se subrogă în drepturile şi obligaţiile proprietarului fidejusor.
(6) În cazul în care se achită contravaloarea împrumutului, notarea prevăzută la alin. (4) se radiază în condiţiile legii.
(7) În cazul în care beneficiarul este o asociaţie de proprietari, proprietarii din blocul de locuinţe sunt obligaţi să plătească sumele neplătite de beneficiar rezultate din executarea garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului, în limita cotei-părţi ce le revine din valoarea creditului, proporţional cu cota-parte indiviză deţinută de fiecare proprietar din proprietatea comună.
Art. 14. - Între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi finanţatorii care acordă credite bancare beneficiarilor în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se încheie convenţii, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în finanţarea dobânzii subvenţionate aferente sumelor utilizate din creditele acordate, în limita plafonului anual aprobat cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.


CAPITOLUL III
Executarea şi recuperarea garanţiilor de stat


Art. 15. - (1) Sumele rezultate din executarea garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului se plătesc finanţatorului de către Ministerul Finanţelor Publice din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, pe baza documentelor justificative prezentate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) ce urmează a fi recuperate sunt scadente începând cu ziua următoare datei efectuării plăţii de către Ministerul Finanţelor Publice.
(3) Înscrisurile întocmite de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, prin care se individualizează sumele de recuperat exprimate în moneda naţională, constituie titluri de creanţă şi cuprind elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Creanţele individualizate în aceste titluri sunt asimilate creanţelor fiscale.
(4) În termen de 15 zile de la data efectuării plăţilor prevăzute la alin. (1), titlurile de creanţă împreună cu dovada comunicării acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea colectării potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În cadrul aceluiaşi termen titlul de creanţă se comunică debitorului.
(5) Titlul de creanţă devine titlu executoriu la împlinirea termenului de 60 de zile de la data comunicării acestuia către debitor.
(6) Sumele încasate potrivit alin. (4) constituie venituri ale bugetului de stat şi se virează într-un cont de venituri bugetare distinct.
(7) Dispoziţiile art. 154 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile în cazul executării silite pentru stingerea creanţelor datorate bugetului de stat rezultate din executarea garanţiilor emise în numele şi în contul statului, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.


CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale


Art. 16. - (1) Plafonul anual al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 13 alin. (1) se stabileşte de Ministerul Finanţelor Publice şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(11) Proprietarii persoane fizice ai locuinţelor unifamiliale şi asociaţiile de proprietari pot beneficia de credite pentru executarea lucrărilor de intervenţie în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă dacă nu înregistrează mai mult de două rate scadente şi neachitate la plata facturilor la utilităţi, în ultimele 3 luni calendaristice anterioare evaluării condiţiilor de acordare a creditelor de către finanţator.
___________
Alineatul (11) a fost introdus prin punctul 5. din Legea nr. 76/2011 începând cu 11.06.2011.


(2) Condiţiile generale de acordare a creditelor, a garanţiilor guvernamentale, criteriile de eligibilitate pentru beneficiari, bănci şi operatori economici cu activitate în construcţii, precum şi regulile de gestionare a subvenţiilor şi garanţiilor se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, elaborate de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi aprobate prin hotărâre a Guvernului, în termen de 7 zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 17. - Atribuirea contractelor de servicii privind executarea lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit prin credite bancare cu garanţie guvernamentală şi dobândă subvenţionată se efectuează în condiţiile legii.
Art. 18. - Executarea lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă se realizează cu scutire de la virarea cotei de 0,5% către Casa Socială a Constructorului, prin exceptare de la prevederile legale în vigoare.


PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
───────────────
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucureşti, 30 iunie 2010.
Nr. 69.